زمین شناسی

مهمترین کاربرد رسوب شناسى در ارتباط با اکتشاف منابع طبیعى از قبیل نفت و گاز مى‌باشد، در گذشته بیشتر کمپانیهاى نفتى براى کشف مخازن در جستجوى طاقدیسها بودند، اما با پیشرفت زمان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر نفتگیرهاى ساختمانى ، نفتگیرهاى چینه شناسى نیز از اهمیت خاصى برخوردار است. 

زیرا در این گونه نفتگیرها سنگهاى با تخلخل و نفوذپذیرى زیاد به طور جانبى و عمودى به سنگهاى بانفوذپذیرى کم تبدیل مى‌شوند و از حرکت نفت و گاز به طرف بالا جلوگیرى مى‌کنند. 
یکى دیگر از کاربردهاى مهم رسوب شناسى در رابطه با روش لرزه نگارى ، مطالعه طبقات رسوبى در زیر سطح زمین است. بدین وسیله مى‌توان محیط رسوبى ، ارتباط جانبى طبقات و همچنین توالى عمودى رسوبات را تعبیر و تفسیر نمود. 
از مطالعات رسوب شناسى مى‌توان در رابطه با کارهاى اکتشافى زغال سنگ استفاده کرد و گسترش وضعیت لایه‌هاى زغالى را تعبیر و تفسیر نمود. 
بعضى از کانیهاى فلزى مانند سرب و روى بطور محدود در سنگهاى رسوبى میزبان ، نظیر ریفها یا رسوبات جلبکى فسیل شده ، وجود دارند. بنابراین درک رسوب شناسى به اکتشاف سرب و روى در این گونه سنگها کمک فروانى مى‌کند
اورانیوم و پلاسرهاى مختلف در داخل رسوبات رودخانه‌اى قدیمه تجمع یافته‌اند، بنابراین با استفاده از مطالعات رسوب شناسى مى‌توان محیط رسوبگذارى سنگهاى رسوبى حاوى اورانیوم و پلاسرها را تعبیر و به اکتشاف این گونه مواد کمک فراوانى نمود
در رابطه با هیدروژئولوژى ، مطالعات رسوب شناسى به شناخت و چگونگى تشکیل سنگهاى آبدار در محیطهاى رسوبى مختلف کمک زیادى مى‌نماید. لذا ، بدین وسیله مى‌توان به گسترش سنگ آبدار پى برد و از حفاریهاى مکرر براى یافتن آب که متحمل مخارج زیادى است، جلوگیرى کرد. 
نفت و گاز طبیعى هیدروکربنهایى هستند که توسط باقیمانده میکروسکوپى گیاهان و جانوران تشکیل مى شوند. مواد آلى در رسوبات ( سنگ اصلى ) توسط موجوداتى که سریعا دفن شده اند ، حفظ گشته اند.توسط مدفون شدن، گرما و فعل و انفعالات شیمیایى مواد آلى به نفت و گاز طبیعى تبدیل مى شوند. بعد از شکل پذیرى ، هیدروکربتها به سمت بالا حرکت مى کنند تا زمانیکه به سطح رسیده و یا درجایى گیر کنند. تله نفتى شامل یک سنگ مخزن تراوا و یک پوش سنگ نا تراوا است . شیل نفتى ( داراى حد اقل یک محفظه نفتى در هر تن شیل) و ماسه قیرى ( ماسه اى که داراى هیدروکربنهاى آسفالت مانند ضخیم مى باشد.) ممکن است در آینده منبع نفتى مهمى باشد.


                          

کانسنگهاى اورانیم که در ماسه سنگ رودخانه وجود دارند( ته نشین شده در بستررود) و داراى مواد آلى مى باشنددر ایالتهاى غربى متعددى یافت شده اند.اورانیمى که در آبهاى زیر زمینى اکساینده بصورت مایع در آمده همراه آبها ى زیر زمینى تا زمانیکه شرایط ایجاد رسوبات کارنوتیت ( اورانیم معدنى) را کاهش دهد حمل مى شود. 
آهنهاى نوارى نشاندهنده منبع زیادى از کانسنگ آهن در جهان است و در تمام قاره ها یافت مى شوند. رسوبات شامل رسوبات شیمیایى است که به مقدار زیادى د رآهن وجود دارد. بیشتر رسوباتى که در دریاهاى کم عمق وجود دارند د رخلال پر کامبرین اخیر ( قبل از 205 بیلیون سال پیش ) زمانیکه فقدان اکسیژن اتمسفر به آب دریاها اجازه داد که داراى میزان بیشترى از آهن مایع شده متمرکز باشند ، بوجود آمده اند. کانسنگها زمانى تشکیل مى شوند که آهن در خارج از آب دریاها توسط اکسیژن الحاقى جلبکها ( فتو سنتز) و یا باکتریهایى ( تنفس ) که در کلونیهاى بزرگى که ساختار جلبکى نوارى نامیدهمى شوند ، زندگى مى کنند بصورت ما یع در آمده باشد.این اورگانیزم در طى 205 بیلیون سال پیش فراوان روى داده است.
دیگر رسوبات و یا سنگهاى رسوبى از منابع دیگرى شامل موارد زیر مشتق مى شوند. 
مواد ساختمانى ( شن و سنگریزه ، ساختمان؛سنگ آهک ، سیمان، سنگ گچ ، تخته دیوارى وگچ ؛ خاک رس ، آجر؛ کوارتز ، شیشه
سنگ نمک که به عنوان بوى افزارها و نگهدارنده ها مورد استفاده قرار مى گیرد. 
خاک رس که در سرامیکها و بسترجانوران بکار مى رود.
فسفاتهایى که درکودها ، کبریت ها و نگهدارنده ها موجود است.
دیاتومیتهایى که در تصفیه بکار مى رود. 
زغالسنگى که براى انرژى رسانى مصرف مى شود و کوکى که در تولیدات استیل موجود است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 30 آبان 1392برچسب:, | 9:46 | نویسنده : Mostafa |

  • تب یکم
  • گارفیلد
  • فید خوان rss reader

    چاپ این صفحه